Nyttan av att ha pedagoger i företagsvärlden

Alla runt bordet ska presentera sig. Titlarna är längre än vad dagens möte har tid till. Gästerna har kvalificerade tjänster inom myndighet och organisation och titlar därefter, lägg därtill till flera efternamn och tilltalsord som mr, mrs, dr Phd, getlemen etc och ni förstår att det är en viktig stund. Gästerna är framstående indier inom sin verksamhet och visitkorten har guldplädering. När presentationsrundan är över vänder sig en av männen med längst titel till mig, spricker upp i ett stort leende och säger: ”But, most important, you and I Kristin: we are teachers!”

Att statusen för läraryrket är mycket högre i många länder än i Sverige är ingen nyhet. Vi behöver bara vända blicken inom Norden för att upptäcka enorma skillnader i antagningspoäng till universitetet, löner och karriärsvägar. Vad det beror på kan diskuteras och analyseras. Dock inte i denna blogg. Här vill jag istället lyfta den specifika kompetens som en lärare har och hur viktig den är även utanför skolans värld.

Förr i tiden sades läraryrket vara ett kall. Läraren skulle vara ogift och barnlös och bo i skolhuset. Den tiden är tack och lov förbi och lärare är ett yrke som andra, dessutom ett professionellt myndighetsansvar med en oerhörd bredd. Dock har inte den specifika kompetensen spillt över så mycket på andra områden. Det är väl bra, vi behöver lärarna i skolan, men företagsvärlden borde inse vilken framgång som väntar om man kan ta hjälp av pedagoger i sin verksamhet. Det är inte alltid sakkunskapen som krävs utan förmågan att hantera grupper, utmana individens styrkor och svagheter, tänka ut hur en kurs eller utbildning ska formas för att lärande ska ske, hitta lämplig nivå och lämpligt språk och skapa pedagogiskt material. När jurister ska utbilda It-tekniker inom datasäkerhet kan en pedagog i mellanledet skapa skillnaden mellan framgångsrikt lärande och ett platt informationsutbyte som i sämsta fall passerar rakt ovanför huvudet på mottagarna.

Som Kristina Lindhe, fd högstadielärare, numer grundare och börs-Vd för Lexington, med verksamhet i 20 länder, säger:

”Klarar du av att hålla spänningen uppe för trettio fjortonåringar klarar du allt. Jag lärde mig mycket som lärare”. *

Alla kan inte och ska inte bli lärare. Men vi kan alla bli mer pedagogiska och här får du några tips på vägen:

  • börja inte bara undervisa eller informera utan att först skapa ett intresse och ett sammanhang kring ditt ämne
  • placera dig själv där mottagaren är i sitt kunskapssökande och ta det vidare därifrån
  • tänk på att få deltagaren att både lyssna, testa, uttrycka sig och läsa i momenten
  • tala inte om allt, låt mottagaren få ställa frågorna, till sig själv, till gruppen och till dig
  • skapa delaktighet genom förankring och inflytande
  • var uppmärksam under resans gång, dvs utvärdera under tiden, inte sista dagen.

Du kommer bli förvånad över hur mycket snabbare lärandet går- och hur mycket roligare det är

*Smak av Hamptons, Jesper Tillberg, SvD Magasinet 30 september 2017, s 10

Kristin Arnberg

Partner Director

Läs mer om hur vi på SkillEd skräddarsyr utbildningar utifrån företags behov

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Läs mer om hur vi använder cookies här.