Trender inom kompetensutveckling visar att ett netflix-perspektiv på lärandet blir allt vanligare. Medarbetare efterfrågar relevant kunskap i ett lättillgängligt format som går att tillgodogöra sig ”anytime och på any devices”. Därtill blir humor, underhållning och återkoppling, så kallad gamification, viktigt för motivation och engagemang i att vilja lära sig nytt. Flertalet vill ta till sig kunskap i en annan form än den traditionella och digitala kurser som exempelvis mikrokurser är
populära och efterfrågade.
Att lägga upp en mikrokurs eller skapa en längre så kallad e-learning utbildning är en konst som utöver den tekniska kunskapen framför allt kräver förmågan att skapa pedagogisk struktur. Vad är
syfte och mål med utbildningen? Vilken är målgruppen och vad ska läsas, lyssnas på och upplevas visuellt via exempelvis en film. Detta är exempel på vad vi i denna utbildning tittar närmare på. Vi
undersöker även vad som skapar engagemang och vad som får lärandet att stanna kvar. Du får konkreta exempel på hur du kan utvärdera och bedöma kunskapsutvecklingen samt mäta effekten.
Avslutningsvis får du även hjälp att producera och publicera ditt material.