Utmanande samtal eller vad man kan kalla svåra samtal är en del av mångas arbetsvardag. Dessa situationer ställer höga krav på både förmedlare och mottagare i samtalet. Du kanske behöver tillrättavisa, informera, konflikthantera, kritisera, bedöma eller fördöma vissa beteenden eller händelser. Att hålla utmanande samtal kan vara något som man drar sig för, men det finns verktyg för att göra detta enklare och mer professionellt. Framför allt verktyg för att se till att det landar rätt hos mottagaren. På den här kursen får du den kunskapen. Du får även genom konkreta övningar öva dig på att såväl lyssna som att ge konstruktiv feedback för positiva resultat. Du får redskap för att
förbereda, genomföra, avsluta och följa upp ett utmanande samtal samt exempel på hur du kan dokumentera samtalet.
Genom upplevelsebaserad pedagogik får du förståelse för hur och varför en mottagare reagerar och hur du kan hantera både motstånd och konflikter. Med olika strategier kan du bli tryggare i ditt
ledarskap och/eller medarbetarskap.