Utmanande samtal

Utmanande samtal

Utmanande samtal eller vad man kan kalla svåra samtal är en del av mångas arbetsvardag. Dessa situationer ställer höga krav på både förmedlare och mottagare i samtalet. Du kanske behöver tillrättavisa, informera, konflikthantera, kritisera, bedöma eller fördöma vissa beteenden eller händelser. Att hålla utmanande samtal kan vara något som man drar sig för, men det finns verktyg för att göra detta enklare och mer professionellt. Framför allt verktyg för att se till att det landar rätt hos mottagaren. På den här kursen får du den kunskapen. Du får även genom konkreta övningar öva dig på att såväl lyssna som att ge konstruktiv feedback för positiva resultat. Du får redskap för att
förbereda, genomföra, avsluta och följa upp ett utmanande samtal samt exempel på hur du kan dokumentera samtalet.
Genom upplevelsebaserad pedagogik får du förståelse för hur och varför en mottagare reagerar och hur du kan hantera både motstånd och konflikter. Med olika strategier kan du bli tryggare i ditt
ledarskap och/eller medarbetarskap.


Vad ingår i kursen?

  • Kommunikationens grunder
  • Feedbacktrappan
  • Triggers- dina och mottagarens
  • Praktiskt öva på olika situationer
  • Vilka fallgropar du kan riskera att hamna i och hur du undviker dem
  • Att hantera motstånd och konflikter
  • Att hantera stress
  • Olika uttryckssätt, kroppsspråkets betydelse
  • Självkännedom
  • Normkritik
  • Att förebereda och genomföra och följa upp svåra samtal


Målgrupp

  • Du som har, eller vill ha, ett arbete där du genomför samtal som du eller mottagaren bedömer som utmanande
  • Du som vill stärka din förmåga att kommunicera under stress och press
  • Du som leder andra i ditt arbete
  • Du som är nyfiken på din förmåga att leda andra

"SkillEd är en väldigt lyhörd utbildnings­leverantör därför samarbetar Vi med dem."

Christian Rosenhamer,

Head of NCC Academy

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Läs mer om hur vi använder cookies här.