Julkalender lucka nr 14

Lucka nr 14

Hela december öppnar vi en lucka per dag. Hoppas att du hänger med oss ända till julafton! Vi lovar lärorikt och matnyttigt material att ta del av.

Idag bjuder vi på en fördjupning i att ge feedback.

Ge feedback

Att ge feedback kan vara svårt, men ju mer du övar desto mer odramatiskt blir det. Om du börjar med att ge positiv feedback kommer du snart känna dig trygg och professionell med att ge konstruktiv, utvecklande och korrigerande kritik. Du blir dessutom mer intresserad av att ta emot feedback för din egen utvecklings skull.

Var situationsanpassad

Om du är i en situation som inte kräver din omedelbara reaktion kan du erbjuda din feedback genom att fråga om det är ok att du ger feedback, och när det i så fall skulle passa bäst för den andra personen. Men undvik att ge en kommentar till någon som är på väg någonstans.

Situationsanpassad feedback är viktig. En grundregel kan vara att beröm med fördel kan ges inför andra medan negativ kritik bör ges i enrum och enbart till den det berör. Fundera därför över var ni befinner er på just er arbetsplats.

Med situationsanpassad menas också att det ska vara aktuellt. Att ha samlat kraft för att två veckor senare kommentera en dragning positivt kan bli något fånigt. Likadant är det med negativ kritik kring något som hände för länge sedan och som inte är relevant längre. Du kan självklart hänvisa till tidigare resultat med syftet att förstärka. Exempelvis ”Det är tredje gången nu jag noterar att du är väldigt påläst. Det var förra fredagen och i måndags och även nu idag. Det tillför otroligt mycket till mötet och gör att vi fattar kloka beslut snabbare”.

Undvika eller förstärka

Undvik att dra paralleller och jämföra med dig själv eller andra. Att direkt i ovanstående exempel lägga till ”jag är ju inte alls lika påläst själv men jag har faktiskt...” förtar den positiva känslan hos mottagaren då fokus flyttas till dig. Undvik definitivt att lägga till något i stil med ”… till skillnad från Marie som inte …”.

Att feedback är tydlig, konkret och ges till den det berör är en grundregel. Var därför inte för svävande och oprecis.

Bli inte för sentimental eller ge för många exempel. Det finns ingen anledning att din feedback ska dränkas i superlativ. Då riskerar budskapet att försvinna.

Var beredd på vad din feedback sätter igång hos mottagaren. Någon kanske är så svältfödd på återkoppling att hen öppnar upp för ett långt egoboostande samtal medan någon annan kanske blir generad och snabbt vill gå vidare. Försök att hantera situationen smidigt utan att backa från din direkta feedback.

Var även tydlig när du går över till ett mer vardagligt samtal så inte mottagaren blir förvirrad.

Att använda ett jag-budskap är ett ödmjukt sätt att framföra feedback och negativ kritik. Exempelvis ”Jag blir stressad när du går före i agendan. Jag kan ha missat något men hade vi verkligen pratat klart om punkt 1 och 2?” istället för ”du är så egoistisk som bara kör på utan att vänta in mig”. I det första exemplet visar du på vad du har problem med, medan det andra exemplet anklagar mottagaren.

Tänk på att använda ordet och i din kommunikation, särskilt när du ger negativ feedback.

”Det här gjorde du bra, men …” andas negativitet.

Det här gjorde du bra … och…” öppnar upp situationen och skapar en tydlig skillnad.

När du använder ordet och som en brygga över till den feedback som du misstänker kommer tas emot negativt kan du gärna fortsätta med en fråga för att öppna upp för diskussion. Exempelvis ”… och har du tänkt på vad som skulle hända om du gjorde så här istället?”. Då får mottagaren chansen att själv tänka igenom sitt beteende och kommer förhoppningsvis fram till egna insikter med din hjälp.

 

Missa inte SkillEd på Facebook och Linkedin

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Läs mer om hur vi använder cookies här.